Stéphane Clément, kronikker fra en reisende

Stéphane Clément, Chronicles of a Traveler er en tegneserieserie opprettet på 1970-tallet av Daniel Ceppi , designer og manusforfatter fra fransktalende Sveits . Først publisert under tittelen Une aventure de Stéphane som en del av anmeldelsen (Fortsettes) og i album av Casterman , ble den deretter utgitt på nytt under tittelen Stéphane Clément, krønike om en reisende utgitt av Les Humanoïdes Associés .

Synopsis

I det første albumet i serien ( Le Guêpier ) frarøver Stéphane Clément, i nød, en smykkebutikk i Genève . Saken viser seg dårlig, og han blir tvunget til å flykte. Han havnet ufrivillig (han trodde han hadde gått ombord på et tog til Frankrike ) i Brig ( Sveits ) hvor han, som om han var en annen, søkte tilflukt hos en familie i Øvre Valais . Når politiet oppdager ham, har han ikke noe annet valg enn å forlate landet; familiens datter, Alice, som kjeder seg i fjellet hennes, følger henne. Fra Milano tar de toget til Istanbul.

Det er begynnelsen på en lang reise for Stéphane, som vil fortsette gjennom de følgende albumene, og føre ham til Tyrkia (bind 2), Iran (bind 3), deretter fra Afghanistan til India (bind 4 til 7). Etter at Alice forlot ham i det tredje albumet ( Le Repaire de Kolstov ), møtte Stéphane Cynthia i India, en rik engelsk arving ( Les Routes de Bharata ). Cynthia blir da hans følgesvenn. Han finner Alice i det sjette albumet, L'Étreinte d'Howrah , etter en kall om hjelp mottatt i bind 5. Hun har sunket ned i narkotika og prostitusjon og ber Stéphane om hjelp.

I 1995, etter en ni års pause, startet serien en andre syklus med bind 8, Pondicherry, filiation fatale . Stéphane møter en italiensk journalist der og kaster ham inn i et tilfelle av genetisk manipulasjon. Han kom tilbake til Europa i løpet av følgende to bind: fra Irland til Italia (bind 9), for å endelig tilbake til Genève (bind 10). Denne syklusen avsluttes med en diptych mellom Syria og Afghanistan (bind 11 og 12).

Den tredje syklusen er utgitt av Le Lombard , syv år etter utgivelsen av det siste albumet. Bind 13 og 14 kaster helten inn i det tidligere sovjetiske Sentral-Asia , i hjertet av en sak med geopolitiske implikasjoner . Stéphane er da tilbake i Genève i det femtende albumet "Lady of Shalott".

Album

1. Bee-eater ( 1977 )
  2. Øst for Karakulak ( 1978 ) Beste manusforfatterprisAngoulême-festivalen 1979