Forkortelse | FDI |
---|---|
Type | Ideell organisasjon |
Juridisk form | Foreningsloven fra 1901 |
Land | Frankrike |
RNA | W751149129 |
---|
Den internettrettigheter forum (også kjent under forkortelsen FDI) var en Internett co-tilsynsorgan opprettet som en 1901 lov forening .
FDI ble grunnlagt med støtte fra offentlige myndigheter og var å reflektere over juridiske og sosiale spørsmål knyttet til Internett . Dens oppgave var å informere offentligheten og organisere konsultasjoner mellom offentlige myndigheter, bedrifter og brukere om disse spørsmålene. Det tilbød også en meglingstjeneste for allmennheten.
Forumet hadde nesten 70 medlemmer, offentlige organer, foreninger og private selskaper. De7. desember 2010, kunngjør den ekstraordinære generalforsamlingen i foreningen sin tidlige oppløsning, og staten har ikke fornyet FDI-tilskuddet for 2011 som fikk den til å leve med 80%.
Ideen om å opprette et spesifikt organ som skal reflektere over de juridiske spørsmålene som Internett stiller, vises for første gang i rapporten fra statsrådet fra 1998 med tittelen “Internett og digitale nettverk”. Det ble deretter, på forespørsel fra statsministeren , vurdert av stedfortreder Christian Paul i sin rapport fra juli 2000, "Om rettigheter og friheter på Internett", hvor han bekreftet relevansen og for første gang brukte begrepet "Forum" ”.
Statsministeren bestemte seg da for å starte prosjektet Internet Rights Forum i desember 2000 og å overlate ansvaret til Madame Isabelle Falque-Pierrotin , forespørselsmester til statsrådet. Resultatet av kollektiv refleksjon, med oppmerksomhet om gjensidig avhengighet av offentlige og private aktører på nettverket og den raske utviklingen av teknologier, var forumet et permanent sted for dialog og refleksjon med sikte på en harmonisk utvikling av reglene og praksisene for denne nye rom.
Han deltok i samregulering av Internett der selvregulering av private aktører og regulering av ulike offentlige aktører eksisterer samtidig .
Grunnleggerne av forumet var:
Isabelle Falque-Pierrotin , andrager ved statsrådet , leder Orienteringsrådet i tre år, omgitt av følgende andre grunnleggere:
Økonomiske aktører
Brukere
Kvalifiserte personer:
Forumet hadde fire oppdrag:
I anledning generalforsamlingen 15. juni 2006 ble det lagt til et femte oppdrag: det som gjelder utvikling og styring av charter og etiketter.
FDI organiserte konsultasjon mellom brukere, økonomiske aktører og offentlige organer om juridiske og sosiale spørsmål knyttet til nettverk. Denne aktiviteten var ment å være forberedende for beslutningstaking av offentlige eller private myndigheter og belyse grunnlaget for dette.
På grunnlag av debattene den organiserte og konklusjonene fra arbeidsgruppene, kunne FDI formulere anbefalinger som ble adressert til både private aktører, og kalt dem til selvregulerende handling, og offentlige aktører i forordningen for en justering av eksisterende lov. Denne anbefalingsoppdraget ble utført på eget initiativ eller på forespørsel fra regjeringen, parlamentet eller uavhengige administrative myndigheter (CSA, ART, CNIL, etc.).
Anbefalinger utstedt av Internet Rights ForumFDI ga følgende anbefalinger:
FDI jobber med flere emner:
FDIs informasjonsoppdrag utføres ved å kjøre en informasjonsportal for allmennheten og spesialister, Foruminternet.org , ved å behandle spørsmål sendt til FDI-kontaktpunktet og ved å publisere guider og rapporter.
En lovlig overvåkingstjeneste er ment for fagpersoner . IDF publiserer jevnlig beslutningene på internett og juridiske nyheter på nettstedet . Han publiserer også juridiske filer om mer komplekse emner.
FDI tilbyr enkeltpersoner mer enn 250 praktiske ark , tidligere distribuert på DroitDuNet.fr-siden. Den publiserer også praktiske informasjonsguider. Til slutt organiserer den jevnlig offentlige konsultasjoner .
DroitDuNet.fr-tjenestenDroitDuNet.fr-tjenesten ble lansert med støtte fra regjeringen 12. mars 2003, noen dager før Internett-festivalen , og er designet som en informasjons- og veiledningstjeneste tilgjengelig for alle og tilgjengelig gratis. Det tar sikte på å gi praktiske svar på alle spørsmål av juridisk karakter som Internett-brukere kan stille seg selv i sin daglige bruk av nettverket.
Denne tjenesten svarte på en forespørsel fra Internett-brukere, som illustrert av en IPSOS-SIG-undersøkelse som ble utført i februar 2003 for Internet Rights Forum. Mer enn 80% av de spurte mente det var nyttig å lage en tjeneste som skulle informere dem om deres rettigheter på Internett. Barnevern (voldelig eller pornografisk innhold), betalingssikkerhet og datasikkerhet (virus, hacking) var største bekymring for Internett-brukere, og utgjorde henholdsvis 53%, 36% og 30% av svarene. Til slutt mente 90% av de spurte at rollen til dette nettstedet også burde bestå i å lede Internett-brukere mot kompetente institusjoner og organer.
Informasjonstjenesten samler mer enn 250 praktiske ark som er tilgjengelige på tre måter:
Wanadoo , Microsoft og Association of Internet Service Providers (AFA) støttet dette initiativet gjennom et partnerskap.
Praktiske guiderSom en del av sitt informasjons- og bevisstgjøringsoppdrag har FDI publisert praktiske guider på flere områder:
Praktiske guider er tidligere utgitt om e-forvaltning og litterær og kunstnerisk eiendom.
Offentlige konsultasjonerInternet Rights Forum har organisert flere offentlige konsultasjoner enten i form av diskusjonsfora eller i form av offentlige debatter.
Diskusjonsfora
Fra 6. januar til 30. mai 2003 organiserte han et diskusjonsforum, i samarbeid med New Generation Internet Foundation , om temaet peer-to-peer-nettverk . Diskusjonsforumet mottok mer enn 600 bidrag fra flere hundre Internett-brukere, enten teknikere, profesjonelle foreninger ( AFA , SCPP ), forfattere eller brukere av peer-to-peer-nettverk. Et sammendrag av alle diskusjonene er produsert.
Deretter åpnet og animerte FDI fra 15. juni til 15. november 2004 et diskusjonsforum for å ta synspunktet til Internett-brukere om middel til å bekjempe rasisme , fremmedfrykt og antisemittisme på Internett. 3. desember 2004 ga han Renaud Muselier et sammendrag av de 250 innsamlede bidragene.
I mai og juni 2005 ble et forum om temaet massivt multiplayer online spill , fra virtuelt til ekte ”organisert i samarbeid med JeuxOnLine- nettstedet . De 300 innsamlede bidragene ga en dossier om "Massively multiplayer network games". De tjente også som grunnlag for anbefalingen om samme emne som ble vedtatt 9. november 2007 .
En lignende konsultasjon ble lansert i april 2008 i samarbeid med Doctissimo- nettstedet om salg av medisiner online. Hun samlet mer enn 280 meldinger hvis trender vil bli tatt opp i rammen av arbeidet med e-handel og helseprodukter.
Siden 2007 har FDI lansert en årlig konsultasjon i begynnelsen av året for å identifisere Internett-brukernes forventninger når det gjelder internett og lovgivning knyttet til ny teknologi og informasjonssamfunnet:
Offentlige debatter
16. desember 2002 sendte FDI sine konklusjoner om beskyttelse av personopplysninger i elektronisk administrasjon til Tjenestemyndigheten og statssekretariatet for statsreform. For å utføre dette arbeidet stolte den på en nettdebatt på nettstedet fra februar til mai 2002 og på seks offentlige arrangementer i provinsene.
FDI organiserte en offentlig debatt om det elektroniske nasjonale identitetskortet i 2005 , som samlet mer enn 3000 online bidrag. Denne konsultasjonen, som ga opphav til en rapport , ble gjennomført på anmodning fra innenriksdepartementet .
InformasjonspakkerSom en del av sitt informasjons- og bevisstgjøringsoppdrag har Internet Rights Forum publisert flere informasjonsfiler som skal analysere en ny lovtekst eller å gjøre status over juridiske eller sosiale spørsmål knyttet til verden. listen over filer
På initiativ av Sébastien Canevet lanserte FDI 16. september 2004 en tjeneste for mekling av internettrelaterte tvister. Denne tjenesten var ment å håndtere tvister knyttet til bruk av Internett som involverer minst en person og reiser en eller flere juridiske problemer. Tjenesten er ikke kompetent for tekniske problemer (relatert til tilkobling, datautstyr, etc.), for tvister knyttet til offentlig orden (f.eks: forespørsel om fjerning av barnepornografisk innhold, forespørsel om tilbaketrekking av falsk reklame på internett ...) eller for massekrav. Dette er i hovedsak tvister mellom bedrifter og forbrukere, eller mellom enkeltpersoner.
Meklingen som FDI tilbød, tilbød en fleksibel og minnelig utenrettslig prosess, basert på partenes dialog med en uavhengig tredjepart. Tjenesten hadde blitt testet i nesten et år før den ble åpnet for allmennheten, og eksperimentering hadde vist betydelige suksessgrader: 75% av sakene som kunne avgjøres utenfor retten og 90% av avtalene ble respektert.
7. februar 2006 foretok FDI en første vurdering av meklingstjenesten. På den datoen hadde tjenesten registrert mer enn 5400 forespørsler, hvorav 3200 kunne behandles, med en oppløsningshastighet på 89% for avsluttede saker. 97% av mottatte saker gjelder elektronisk handel. Mangelen på varer og skjulte mangler utgjør hovedtyngden av disse forespørslene. Problemene knyttet til tilgangstilbudet knytter seg hovedsakelig til betingelsene for oppsigelse og uttak uten effektiv tjeneste. Av alle disse tvister er halvparten for et beløp større enn 120 euro.
Denne tjenesten virket veldig populær blant Internett-brukere, som indikert av studien utført av firmaet Influx i januar 2005, noe som indikerer en tilfredshet på over 73%.
Fra 15 juni 2006, hadde FDI sikret, i samarbeid med AFNIC , den ut- av -court oppgjør av tvister knyttet til .fr domenenavn som tilbys av enkeltpersoner. To typer tvister var involvert: mellom to individer eller mellom et individ og et selskap.
Siden 16. september 2005 har FDIs meklingstjeneste vært i sentrum for debatten som fant sted mellom offentlige myndigheter, forbrukerforeninger, telefonoperatører og Internett-leverandører. Dette ga opphav til en rapport om de eksisterende mekanismene til ARCEP " med sikte på å forbedre megling og garantere meglerens uavhengighet i elektronisk kommunikasjonssektor ".
Dette nye oppdraget ble lagt til tidligere FDI-oppdrag i anledning generalforsamlingen 15. juni 2006.
I anledning den femte interdepartementale komiteen for informasjonssamfunnet ble det besluttet å fortsette med opprettelsen av en administrativ kommisjon som skulle beskytte og fremme et " tillitsmerke " som skiller leverandører av tilgang til Internett. sett med forpliktelser til fordel for å sikre tilgang til Internett for enkeltpersoner. Dette kollegiale og trepartsorganet vil bli støttet "administrativt og logistisk" av Internet Rights Forum.
FDI deltar i ulike europeiske og internasjonale initiativer.
På fellesskapsnivå
FDI deltok i den EU-kommisjonens Grønn Paper på alternative tvisteløsningsmetoder i henhold til sivil og forretningsjuss ved å gi noen svar .
Han lanserte også i desember 2003 et europeisk nettverk av Internett (European Internet co Network - EICN). Dette nettverket har som mål å
Dette europeiske nettverket har publisert flere rapporter.
På internasjonalt nivå
Forumet deltok spesielt i den nasjonale kommisjonen for UNESCO ved å gripe inn på temaet ytringsfrihet i informasjonssamfunnet.
Han ble også akkreditert blant representanter for det sivile samfunn på verdensmøtet om informasjonssamfunnet . Han bidro spesielt med spørsmål om styring av internett.
Internet Rights Forum er en ideell forening underlagt loven fra 1901. Foreningen ledes av to hovedorganer: et representantskap og et orienteringsnemnd. Foreningens aktivitet gjenspeiles særlig ved opprettelsen av arbeidsgrupper med temaer som er gjenstand for et juridisk eller sosialt spørsmål.
Orienteringsrådet er strukturen for å stimulere og validere arbeidet som FDI utfører. Den fastlegger arbeidsprogrammet, bestemmer opprettelsen av arbeidsgrupper, gir anbefalinger etter å ha konsultert høringsutvalgene og tar alle avgjørelser knyttet til foreningens liv og aktivitet.
To observatører av administrasjonen sitter som rådgivende i Orienteringsrådet. Det handler om :
Vi bemerker fraværet av en representant for Kulturdepartementet, som imidlertid i 1998 hevdet at retten til informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) faller innenfor dets kompetanse av de mange aspektene av copyright. Avskaffelsen av statsstøtten for 2011, som vil føre til slutten av FDI, er sannsynligvis knyttet til denne diskrete, men reelle rivaliseringen mellom de to organisasjonene. Men også i det faktum, mer generelt, at FDI viste i dagslys en lovutvikling med industriistene og forbrukerne. Utseende ekte men vanligvis skjult.
I anledning generalforsamlingen 15. juni 2006 ble Caisse des Dépôts et Consignations (CDC) utnevnt i college for økonomiske aktører og General Organization of Consumers (Orgeco) og april - en sammenslutning av markedsføring og forsvar av gratis programvare - i brukerhøgskolen.
Representantskapet er ansvarlig for å overvåke selskapets formål og respektere foreningens budsjettforpliktelser.
Den består av:
Følgende var tidligere medlemmer av representantskapet:
En arbeidsgruppe er ikke en lovfestet struktur for foreningen, men en modalitet for dens funksjon.
Ledet av en forumtjenestemann er målet for arbeidsgruppene å reflektere over et tema satt av Policy Board og, på slutten av høringer, konsultasjoner og forskning, å foreslå konklusjoner til Policy Board.
Disse gruppene består av interesserte medlemmer av foreningen og inviterte eksperter.
Sammen med arbeidsgruppene har forumet også opprettet observatorier.
Det har også som mål å utstede varsler i tilfelle oppdagelse av potensielt falske aktiviteter. Det utgav altså en varslingsbulletin om utøvelse av oppringere (juni 2004) og om phishing (januar 2005)
Dette observatoriet består av ulike eksperter som spesialiserer seg innen elektronisk handel ( Cedric Manara , Cécile Moulard ) og representanter for administrasjoner og strukturer som er kompetente i saken ( DGCCRF , INC , CST )
I juni 2007 ba Isabelle Falque-Pierrotin , president og generaldelegat for FDI om en revisjon av foreningens vedtekter. Ettersom styringen av FDI er basert på en balanse mellom brukere og økonomiske aktører, som skal stemmes om, må en bevegelse vedtas av de to høyskolene. Under denne generalforsamlingen vil brukerkollegiet stemme med flertall mot den foreslåtte revisjonen av vedtektene. Til tross for motstand fra mange aktører som er til stede på møtet, vil presidenten innføre de nye vedtektene som gjør at hun kan være i spissen for organisasjonen til den oppløses i 2011.
Siden denne episoden har den åpne styringen som hadde ledet den gode ledelsen av FDI blitt undergravd. Involveringen av store brukerbidragere (som april , Wikimedia , ...) har blitt betydelig redusert siden denne hendelsen, noe som har hatt en betydelig innvirkning på de siste aktivitetsårene.